سرزمین محبوب من (عکس هایی از ایران)

عکسهایی که از محلها، زمانها و مراسم مختلف توسط خودم تهیه شده . مطالب بی ربط و با ربطم هست . ببین ببر اما نظر مهمه نظر بده!!

سرزمین محبوب من (عکس هایی از ایران)

عکسهایی که از محلها، زمانها و مراسم مختلف توسط خودم تهیه شده . مطالب بی ربط و با ربطم هست . ببین ببر اما نظر مهمه نظر بده!!

داستان غدیر خم

غدیر یک سرزمین نیست، چشمه اى است که تا پایان هستى مى جوشد، کوثرى است که فنا برنمى دارد، افقى است بى کرانه و خورشیدى است عالمتاب.

و غدیر، روز حماسه جاوید، روز ولایت، روز امامت، روز وصایت، روز اخوت، روز رشادت و شجاعت و شهامت و حفاظت و رضایت و صراحت ‏شناخته شد. روز نعمت، روز شکرگزارى، روز پیام رسانى، روز تبریک و تهنیت، روز سرور و شادى و هدیه فرستادن، روز عهد و پیمان و تجدید میثاق، روز تکمیل دین و بیان حق، روز راندن شیطان، روز معرفى راه و رهبر، روز آزمون، روز یأس دشمن و امیدوارى دوست و خلاصه روز اسلام و قرآن و عترت، روزى که پیروان واقعى مکتب حیات‏بخش اسلام آن را گرامى مى دارند و به همدیگر تبریک مى ‏گویند.  

... الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینًا ...امروز (روز غدیر خم) دین شما را به حد کمال رساندم و نعمتم را بر شما تمام کردم و اسلام را بعنوان دین براى شما پسندیدم. سوره مائده آیه 3.

 داستان غدیر خم

سال دهم هجرت بود و پیامبر از آخرین سفر حج خود باز می گشت، گروه انبوهی که تعدادشان را تا صد و بیست هزار رقم زده اند او را بدرقه می کردند تا این که به پهنه بی آبی به نام غدیر خم رسیدند.

نیم روز هیجدهم ذی الحجه بود که ناگهان پیک وحی بر رسول خدا صلی الله علیه و آله  نازل شد و از جانب خدا پیام آورده که: «ای رسول آنچه از جانب پروردگارت بر تو نازل شده به گوش مردم برسان و اگر چنین نکنی رسالت او را ابلاغ نکرده ای و خداوند تو را از گزند مردمان حفظ خواهد کرد» پیامبر دستور توقف دادند و همگان در آن بیابان بی آب و در زیر آفتاب سوزان صحرا فرود آمدند و منبری از جهاز شتران برای پیامبر ساختند و رسول خدا بر فراز آن رفته و روی به مردم کردند. ابتدا خدای را سپاس فرموده و از بدیهای نفس اماره به او پناه جست و فرمود: ای مردم بزودی من از میان شما رخت بر می بندم، آنگاه می افزاید چه کسی بر مومنین در ارزیابی مصلحت ها و شناخت و تصرف در امور سزاوارتر است همه یک سخن می گویند خدا و پیامبر داناترند.

 رسول گرامی می فرماید: آیا من به شما از خودتان اولی و سزاوارتر نیستم و همگان یک صدا جواب می دهند که چرا چنین است. آنگاه فرمود: من دو چیز گرانبها در میان شما می گذارم یکی ثقل اکبر  که کتاب خداست و دیگری ثقل اصغر که اهل بیت منند. مردم، بر آنان پیشی نگیرید و از آنان عقب نمانید. آنگاه دست علی (ع) را در دست گرفت و آن قدر بالا برد که همگان او را در کنار رسول خدا دیدند و شناختند.  سپس فرمود: خداوند مولای من و من مولای مؤمنان هستم و بر آنها از خودشان سزاوارترم. ای مردم هر کس که من مولا و رهبر اویم این علی هم مولا و رهبر اوست و این جمله را سه بار تکرار کرد و چنین ادامه داد: پروردگارا، دوستان علی را دوست بدار و دشمنان او را خوار. خدایا علی را محور حق قرار ده و سپس فرمود: لازم است حاضران این خبر را به غایبان برسانند. هنوز اجتماع به حال خود باقی بود که دوباره آهنگ روح بخش وحی گوش جان محمد صلی الله علیه و آله را نواخت که:‌ «امروز دینتان را برایتان کامل نمودم و نعمت خود را بر شما به پایان رساندم و اسلام را به عنوان دین برایتان پسندیدم» و بدین سان علی (ع) از جانب خداوند برای جانشینی پیامبر (ص) برگزیده شد.

  سندیت واقعه غدیر خم

مرحوم علامه امینى در کتاب الغدیر خود نام راویان حدیث غدیر را به ترتیب زمان زندگى ذکر کـرده اسـت:
در میان اصحاب رسول خدا (ص ) 110 نفر، در میان تابعین 84 نفر، در میان علماى قرن دوم هجرى 56 نفر، در میان علماى قرن سوم هجرى 92 نفر، در میان علماى قرن چهارم هجرى 43 نفر، در میان علماى قرن پنجم هجرى 24 نفر، در میان علماى قرن ششم هجرى 20 نفر، در میان علماى قرن هفتم هجرى 21 نفر، در میان علماى قرن هشتم هجرى 18 نفر، در میان علماى قرن نهم هجرى 16 نفر، در میان علماى قرن دهم هجرى 14 نفر، در میان علماى قرن یازدهم هجرى 12 نفر، در میان علماى قرن دوازدهم هجرى 13 نفر، در میان علماى قرن سیزدهم هجرى 12 نفر، در میان علماى قرن چهاردهم هجرى 19 نفر.

حدیث غدیر در کتب معتبر اهل سنت از جمله در کتاب «مسند» امام احمد حنبل، در «سنن» ترمذى، «مسند احمد» و در «مستدرک» حافظ ابن عبداللّه حاکم نیشابورى به مضامین مختلف ذکر شده است.

 مفهوم عید

هیجدهم ذی الحجه روز غدیر خم را مسلمین خصوصاً شیعیان عید شمرده اند. لغویون عید را از مشتقات ماده "ع و د" به معنای بازگشت می دانند و در  نوروز بازگشت حیات را به پیکر سرد گرامی می دارند، حیاتی که در هجوم خزان به سردی می گراید و در بیداد سرمای زمستان تا مرز نیستی پیش می رود تا آنجا که  گویی هرگز نبوده است. 

در مقام تطبیق این نکته با موازین مکتبی و مذهبی باید گفت عید آدمی بزرگداشت بازگشت حیات معنوی انسان است. در چنین باوری نوروز انسان روزی است که وی به خویشتن باز گردد و گمشده اش را دریابد. مثلاً در ماه مبارک رمضان آدمی بعد از سی روز جهاد و مجاهده با نفس سرکش تمام ناخالصی های وجودش را ذوب می کند تا عبودیت ناب در آن تجلی کند و آنگاه عید فطر است. پس عید اسلامی بازگشت حیات است و تعیین آن بر عهده شرع اقدس. غدیر بنا بر این تفسیر هر دو شرط را دارد یعنی هم بازگشت به خویشتن است و هم از طرف شرع مشخص شده است. غدیر بازگشت حیات دوباره اسلام است، علاوه اینکه عید غدیر تشریع هم شده است.

در زیر به نمونه هایی از روایاتی که غدیر را عید شمرده اند اشاره می شود  :

فرات بن ابراهیم کوفی از امام صادق علیه السلام نقل می کند که ایشان به نقل از پیامبر اکرم فرمودند :یوم غدیر خم افضل اعیاد امتی ؛روز غدیر بزرگترین عید امت من است .حسن بن راشد می گوید از امام صادق علیه السلام پرسیدم: غیر از عید فطر و قربان برای مسلمانان عید دیگری هم هست؟ فرمودند: بلی و این عید از آن دو عید دیگر با فضیلت تر است .گفتم کدام روز است ؟فرمود: روز هیجدهم ماه ذی حجه عید غدیر خم .عرض کردم: قربانت شوم در آن روز چه اعمالی انجام دهیم؟ فرمودند: روزه بگیرید بر محمد و آلش صلوات بفرستید ...... یقین بدانید انبیا علیهم السلام روزی که وصی خود را نصب می کردند امر می کردند که آن روز  را جشن بگیرند.

 وقتی به سیره ائمه و پیامبر اکرم مراجعه می شود در می یابیم که پیامبر و  امیر مؤمنان و سایر ائمه با روز غدیر به عنوان یک عید برخورد کرده و  مسلمانان را به تبریک و تهنیت گفتن به هم دعوت کرده اند. امام حسن علیه السلام روز عید غدیر در کوفه مهمانی بزرگی برپا می داشتند.

 امام علی با فرزندان و گروهی از پیروانش بعد از نماز برای شرکت در مجلس  به منزل امام حسن علیه السلام می رفتند .و پس از اتمام مهمانی امام حسن علیه السلام  هدایایی به مردم اعطا می فرمود .لذا این حرکت امام حسن علیه السلام موجب شد مردم به روز عید غدیر عادت کنند.

 اعمال غدیر
 حادثه غدیر حادثه بزرگی است و عید غدیر عیدی بزرگ و شاید شریفترین عید مسلمانان است. در بیان ائمه علیهم السلام برای این روز بزرگ اعمالی وارد شده است که به برخی از آنان اشاره می شود:
 1ـ تحکیم بیعت با ولایت
 همانگونه که پیامبر اکرم بعداز نصب امام علی علیه السلام به امامت مسلمین به جماعت مسلمانان امر کرد که با او بیعت کنند در سالروز آن حماسه جاوید پیامبر تجدید آن بیعت سفارش شده است. لذا زیارت امیرالمومنین و سایر ائمه مستحب است. به همین منظور ادعیه زیادی نیز وارد شده است.
 2ـ اظهار سرور و شادمانی
 در وصف شیعه و شیعیان گفته شده است که به شادی ما ائمه شادند و به حزن ما محزون و مسلم است که عید غدیر شادی بخش ترین عید ائمه است و شادمانی شیعه در این روز فرض است و هارون گوید در روز هیجدهم ذیحجه خدمت امام صادق علیه السلام رسیدم که فرمود: حقا که روز غدیر روز عید فرح و سرور است .در روز عید غدیر اظهار فرح و  امیر المومنین علی علیه السلام نیز فرمودند :
 در روز عید غدیر اظهار فرح و شادمانی کنید و برادران مسلمان خود را نیز شاد گردانید.
 3ـ مصافحه کردن
 مصافحه یا دست دادن از آداب اسلامی است و در روز عید غدیر به آن تاکید بیشتری شده است. امام علی علیه السلام فرمودند: روز عید غدیر هنگامی که  یکدیگر را ملاقات می کنید با هم مصافحه کنید.
 ذکر مخصوص این روز نیز هنگام مصافحه سفارش شده است؛ الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایت امیرالمومنین و الائمه علیهم السلام .ترجمه سپاس خدای را که ما را از جمله درآویختگان به ولایت امیرالمؤمنین علی و ائمه علیهم السلام قرار داد.
 4ـ پیمان اخوت و برادری
 از برنامه های اسلام ایجاد اخوت و برادری است. و به همین منظور پیامبر اکرم بین مسلمانان مهاجرین و انصار پیمان برادری بست و با پیمان اخوت علی را با خویش برادر نمود و در برخی از زیارات که خطاب به پیامبر می خوانیم: السلام علیک و علی اخیک علی بن ابیطالب علیه السلام یعنی سلام بر تو و برادرت علی اشاره به همین برادری است .پیمان برادری و عقد اخوت بستن از اعمال وارده در روز غدیر است و صیغه مخصوصی دارد که در مفاتیح الجنان آمده است.
 5ـ احسان و انفاق
احسان و انفاق از دستورات ویژه اسلامی است. اما در ایام بزرگ مثل عید غدیر بر  آن تأکید بیشتری شده است. در سیره امام حسن علیه السلام است که ایشان روز عید غدیر مهمانی می داد و شخص  امام علی علیه السلام نیز در آن مراسم شرکت می کرد .
 6ـ صله رحم
صله رحم از پسندیده ترین آداب اسلامی است و شرع مقدس اسلام بر مطلب تأکید فراوان نموده است. اما در روز عید غدیر بر این نکته سفارش بیشتری شده است. امام صادق علیه السلام می فرماید: از کارهایی که در روز عید غدیر مستحب است صله رحم است.
 7ـ رفع حاجت مؤمنان
رفع حاجت مومنان از جمله اعمالی است که اسلام برای آن ارزش خاصی قائل شده  است و ائمه آن را از چند طواف برتر می دانند. در روز غدیر این عمل فضیلت بیشتری دارد. امام علی علیه السلام فرمودند :
کسی که مؤمنان را در روز غدیر تکفل کند نزد خدای متعال من ضامنش هستم  که از کافر شدن و پریشان شدن در امان باشد یعنی رفع حاجت مؤمنان سبب عاقبت به خیری است .
8ـ غسل کردن و لباس نو پوشیدن
امام صادق علیه السلام فرموده اند در روز عید غدیر پاکیزه ترین لباسهای خود را بر تن بپوش. با غسل طهارت معنوی حاصل می شود و با نظافت طهارت ظاهری.
9ـ تشکیل اجتماع
در روز عید غدیر به جهت یادآوری روزی که پیامبر به امر خداوند علی علیه السلام را به امامت امت اسلامی نصب کرد، بجاست در مراکز گوناگون گرد آییم و به یاد آن روز بزرگ و ثمراتش شادمان باشیم. ائمه سفارش کرده اند که به جهت یادآوری مقام محمد صلوات الله علیه و آل او علیهم السلام اجتماعات تشکیل بشود .و خود نیز از این گونه اجتماعات برپا می داشتند .
10ـ دعا روزه و عبادت
روزه و دعا از اعمالی است که در همه اعیاد مورد سفارش و تأکید است خاصه در روز عید. غدیر حسن بن راشد گوید: از امام صادق علیه السلام درباره عید غدیر پرسیدم و حضرت فرمود: این عید از عید قربان و فطر برتر است. آن روز را روزه بگیرید و بر محمد و آلش زیاد صلوات بفرستید.

نظرات 13 + ارسال نظر
رها یکشنبه 15 آذر 1388 ساعت 00:10 http://artemis-persia.blogfa.com

اووووووووووووووووووووووول

مدال طلای این پست!!!

رها یکشنبه 15 آذر 1388 ساعت 00:14 http://artemis-persia.blogfa.com

سلام دوست خوب
من که به این عیدها اعتقادی ندارم
ولی چون شما اعتقاد داری بهتون تبریک میگم
عکس های پست قبلیت هم خیلی قشنگ بودن
راستی این عکسها هم کار خودته یا از اینترنت برداشتی؟
ممنون که خبرم کردی و ممنون از تبریکت

مدال نقره این پست!!!

رها یکشنبه 15 آذر 1388 ساعت 00:17 http://artemis-persia.blogfa.com

راستی بازم یادم رفت ٬بای!!!

مدال برنز این پست!!!
در این دوره از مسابقات نظردهی وبلاگ؟؟ وزین!!! من؛ رها قهرمان بلامنازع اعلام میشه چون یه تنه همه مدالها رو درو کرد تازه یه مقام چهارمی هم داشت واسه اینکه نگن دوپینگ ( چند پینگ؟؟ ) کرده حذف شد!!!

زیبا یکشنبه 15 آذر 1388 ساعت 13:39 http://dadodel.blogfa.com

سلام
داشتم رد می شدم یه سری این ور زدم
عید مبارک ... البته من برام این عید اهمیت نداره چون مال ما نیست مال عربهاست و من بیشتر از عیدهای ایرانی لذت می برم.
این همه مطلب زیادی نیست برای یه عید؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لطف کردی سر زدی
امادر مورد این جملت که نوشتی این عید ما نیست عید عرباست باید بگم اتفاقا این عید تنها عیدیه که مختص ایرانیاست. چون نوروز رو افغانیا و ترکمنها و آذریها هم جشن میگیرند و در واقع عید فارسی زبانهاست {هرچند که اگه بی عرضگی قاجارها نبود الآن اونها هم ایرانی بودن و نوروز هم تمام ایرانی میشد}
والا کدوم عرب رو دیدی که امروز جشن بگیره؟
تازه ایرانیها قدیما همه سال به مناسبتهای مختلف جشن برگزار میکردن. هر ماه یه جشن بزرگ داشتیم اما الآن چی؟ همیشه عزاداری ... پس حالا که یه بهونه داریم به هم تبریک بگیم چرا نگیم؟ مگه ولنتاین مال ماست؟ مال اروپاییهای تو قرون وسطی گیر کرده بوده که هیچ مرد و زنی حق نداشتن همدیگه رو دوست داشته باشند و این جرمی بود که باعث اعدامشون میشد . حالا ما اون روز رو باید به هم تبریک بگیم ولی روزی که به مذهبمون ربط داره بگیم چون عید عرباست به ما ربطی نداره؟؟؟؟

زیبا یکشنبه 15 آذر 1388 ساعت 23:16 http://dadodel.blogfa.com

مرسی که سریع جواب دادی
از این ناراحت نشدم که خوشحالی و داری شادی می کنی و تبریک می گی ... همیشه باید بهانه ای برای شادی باشد ...
ولی من اعیاد مذهبی رو قبول ندارم اصلا روزهای قمری رو قبول ندارم .... که هر سال روزشون عوض می شه .... یه بار تابستان محرم یه سال زمستان ... کشور ما هم آریایی ها رو ( نژاد اصلی رو) ول کرده چسبیده به قمری عزا میشه ببین چکار می کنه.... حالا جشنهای خودمونو انگار نه انگار تازه خلاف شرع هم می دونه.... جشنهای ما مال ایرانیهاست .... ایرانیهای اصیل حالا می خوان افغانیا و ترکمنها و آذریها باشن یا هر کس دیگه .... مهم اینه که عرب نباشن.... مهم اینه که مسلمان نباشن ....
بای

منم عرب ستیزم . اما اسلام که فقط دین عربها نیست.
مهم اینه که انسان باشن
زنده باد انسانیت و زنده باد آریایی

پسرآزاد دوشنبه 16 آذر 1388 ساعت 08:14 http://pesareazad.blogfa.com

سلام نادر عزیز

ممنونم که سر زدی ...

برکت باشد

عید شما هم مبارک

ستاره دوشنبه 16 آذر 1388 ساعت 18:58 http://www.blogfa.com

سلام


روز دانشجو مبارک



چه عجب شما دست به قلم شدی



راستی دلم برا عکسات تنگ شده عکسای پائیزی چرا نذاشتی؟؟؟!!!
یعنی نگرفتی؟




جوووووجووووووووووووو


دیگه دیگه!!!

مینا سه‌شنبه 17 آذر 1388 ساعت 01:26 http://savinbox.com

فزایش باورنکردنی آمارشما +هدیه
اول لینک خود رادرسیستم ثبت کنید وسپس کدی که سیتم برای وبلاگ شما میدهد درقالب وبلاگ خودبزارید
لینک شما به صورت اتوماتیک ثبت میشود وبا هربازدید روزانه لینک شما به روزرسانی میشود
توجه کنید
ورودی بیشتر::به روز رسانی بیشتر لینک شما
پس لینک باکس را به جای بالاترین باکس قرار دهید

وبلاگ های بالای 1500بازدید بعداز ثبت لینک خود به ما ایمیل بزنند تا برنامه اسپمر پارسی بلاگ
با امکان ارسال بنر
رو به صورت رایگان دریافت کنند

نمیخواد. خودمون داریم!!!

پریسا سه‌شنبه 17 آذر 1388 ساعت 12:48 http://www.movafaghiat4u.persianblog.ir

salam
khobi? man upam
dar zemn adrese sitam az blogfa be persian blog tagheer kard

وای دو یو چنج یور بلاگ فراکم بلاگفا تو پرشن بلاگ؟
پی لیز سِی می. آی وانت تو نوو!!!

تینا سه‌شنبه 17 آذر 1388 ساعت 16:59 http://tassvirssazi.persianblog.ir

عیدی که گذشت و تموم شد ، مبارک .
برا پست قبلی هم کامنت گذاشتم .

پریسا سه‌شنبه 17 آذر 1388 ساعت 19:11 http://www.movafaghiat4u.persianblog.ir

سلام ممنون که سر زدی
منم فکر کردم یه تغییر بد نباشه در ضمن پرشین بلاگ خیلی امکانات بهتری داره

saman پنج‌شنبه 19 آذر 1388 ساعت 01:50 http://saman1990.blogfa.com

.__________#####_____##___آپم___##
_________#____##_____##________##
________#_____##_____##___بدو___##
________#_____##_____##________##
_________#____##_____##___بیا___##
__________#####______##_______##
______________##_______#######__
______________##_________####____


tu nazar sanjiyam hatman sherkat kon

رها شنبه 21 آذر 1388 ساعت 19:24 http://artemis-persia.blogfa.com

آپم خوشحال میشم بهم سر بزنی[گل]

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد